Tenerife – Vulkanen Teide

av Artemisia | april 18, 2010  

Vulkantur til Teide. Arte på Tenerife. (fotos)

I disse vulkanasketider synes jeg det var på tide å blogge bildene fra min tur på Teide, verdens tredje største vulkan, og Spanias høyeste fjell.

På vei opp mot Teide en morgenstund.
På vei opp mot Teide en morgenstund.

Omsider kommer mitt neste innlegg fra Tenerife; bussturen til Teide, Tenerifes og Spanias høyeste fjell og verdens tredje største vulkan. Jeg var ganske spent på bussturen oppover en stigning på ca 2700 meter. Men det gikk utrolig fint på fine veier.

Ved foten av Teide.Ved foten av Teide.

Vi ankom ganske tidlig, før alle turistbussene laget kø. Taubanen som går til toppen av vulkanen var enda ikke åpnet. Men de som ville kunne gå inn å kjøpe billett, og de andre kunne sette seg på kafeen eller gå seg en tur. Jeg satte meg på kafeen og kjøpte noe jeg tror var gårsdagens sandwich. Det skulle straffe seg. Taubanen tar deg 1000 meter opp til kraterkanten på ca 10 minutter. Du bør ha gode lunger og hjerte for å tåle det.

Jesus Christ Superstar. En påminnelse om behovet for beskyttelse, kanskje.Jesus Christ Superstar. En påminnelse om behovet for beskyttelse, kanskje.

Spania er et katolsk land og det kan man merke også her. Jesus står som en beskytter nedenfor en vulkan som atter igjen kan velte ut sin glødende vrede, skjønt den sover akkurat nå.

Kø og atter kø for folk som vil med taubanen.Kø og atter kø for folk som vil med taubanen.

Det var nok lurt av oss å dra så tidlig fra hotellet, for denne køa slapp vi. Selv fikk jeg sitte en god stund å våkne på kafeen, og nå skal jeg vandre meg en tur i det vulkanske landskapet. Kaffen var god, den. Men sandwichen derimot..

Visne vulkanplanter.Visne vulkanplanter.

Det er ikke så mye vegetasjon å se. Noen visne kvaster, noen tuer her og der. Det kan nok være værhardt så høyt oppe. Vi er tross alt på ca 2700 moh.

Grønn sukkulent.Grønn sukkulent.

Noe lever her. Denne grønne planten ser litt stusslig ut, men den vitner i det minste om at noe vegtasjon kan leve her oppe.

Blomster på Teide.Blomster på Teide.

Se her, også blomster kan blomstre her oppe. Utrolig hva som klamrer seg fast. Selve planten ser vissen ut, men noe av den lever.

Vulkansk landskapVulkansk landskap

Så langt øyet kan rekke flater vulkanske landskap seg utover og bortover. Mange filmer er spillt inn her oppe, blant annet Star Wars. Det ser unektelig ut som månelandskap.

Busslaster med turisterBusslaster med turister

Nedenfra ser jeg alle bussene som har kommet. På denne flotte værdagen vil mange se Teide. Det var faktisk ganske grått da vi dro, men over skyene her oppe var det klarvær og sol.

Størknet lavaStørknet lava

Jeg tok meg en liten vandring i landskapet med størknet lava. Det var litt ustøtt å gå der, men veldig spesielt.

Mer lavalandMer lavaland

Jeg så for meg Luke Skywalker, Anikin og gjengen, på tur for å slåss med de onde krefter.

Dame i lavaDame i lava

Flere turister enn jeg lar seg fascinere.

Detalj fra lavasteinDetalj fra lavastein

Det er nesten som kråkesølv.

Roques de GarcíaRoques de García

Så er toppturen til krateret over, og bussen tar oss med videre innover et stykke til Roques de García, spektakulære klippeformasjoner skapt av lava. Guiden fortalte at dette er det mest fotograferte stedet i verden.

MånelandskapMånelandskap

Her fikk vi en liten halvtime til å se oss omkring. Det skulle vise seg å være knapp tid, for meg.

Mektige klipperMektige klipper
Mere klipperMere klipper
Spesielle formasjonerSpesielle formasjoner
Månelandskap 2Månelandskap 2
Arte ved klippene Arte ved klippene

Her kosa jeg meg virkelig. Det ble litt travelt å gå innover og tiden for knapp.

Et av verdens mest kjente klipperEt av verdens mest kjente klipper

Dette er muligens verdens mest fotograferte klippe. Guiden sa hva de forskjellige klippene het, men det husker jeg dessverre ikke. Jeg tror denne kalles Guds finger.

Vandrere under solenVandrere under solen
Fascinerende klipperFascinerende klipper
Teide fra en annen vinkelTeide fra en annen vinkel

Du kan se kraterkanten der oppe. Da er tiden over og jeg springer tilbake til parkeringsplassen der de andre venter på en trønder som gikk litt for langt innover.

Pic0 ViejoPic0 Viejo

Det står mer på programmet når vi først er her oppe. Vi får se nabovulkanen, Pico Viejo, som faktisk har hatt utbrudd for ikke så altfor mange tiår siden. Den ligger 3135 moh.

Variert landskapVariert landskap

På den andre siden av veien kan vi se noe skog og vegetasjon. Vi er fortsatt like høyt oppe, omtrent.

Informasjonstavle over nasjonalparkenInformasjonstavle over nasjonalparken

Her kan dere se ruten vi har kjørt også. Fra nord kom vi opp til Teide, deretter kjørte vi til Roques de García, og videre til utsiktspunktet nedenfor Pico Viejo. Vi tok en annen vei nedover, da vi skulle besøke en vinkjeller. Det var der jeg merket at sandwichen ikke kunne vært helt god. For vinsmakingen tålte jeg rett og slett ikke. Synd, men sant.

TårtanTårtan

Et stykke på veien nedover fra Teide, stopper vi både på en dyr lunsjkafe, og like etterpå ved dette utsiktspunktet. Guiden kalte dette fenomenet for Tårtan. (svensk for Kaka). Det er lava som er presset sammen ved flere vulkanutbrudd, som har skapt dette mønsteret over lang, lang tid.

Over skyene.Over skyene.

Er ikke dette et fantastisk skue? Vi står over skyene og ser opp mot Teides topp. Vel, da sier jeg takk for turen, men før jeg logger av, skal dere få litt fakta om Teide.

Teide er en sovende vulkan, den tredje største i verden. Ifølge Wikipedia hadde den sist utbrudd i 1909. Den kan fortsatt få utbrudd. Teide er 3717 meter over havet. Hvis du vil vite mer om Teide, området rundt og hvordan vulkanene skapte Tenerife og La Gomera, kan du lese mer her.

Vulkaner kan Skape og Ødelegge. Det er som om moder Jord kaster sin vrede ut når hun lar vulkaner bryte ut. Vi blir totalt prisgitt naturkreftene når de er i sving. Det har vi fått merke de siste dagene da flyene i hele Europa blir stående på bakken i dagesvis. Vil du lese mer om Tenerife har jeg disse innleggene på bloggen:

Puerto de la Cruz Jardin Botanico Orkidehagen.

AddThis

Takk, Artemisia, for en flott, spennende og lærerik reportasje!
Det må ha vært en spennende tur.
Fantastiske bilder!
Og så fine blomster.
Utrolig flotte klippebilder, og det siste, der dere ståt over skyene, var magisk.
Dit vil jeg også en gang. Jeg skjønner at jeg snart må sette Spania på reiseplanen. :)
Forresten: Hvor store bilder legger du inn? Jeg er litt i tvil om hvor mye vi kan nedskalere.Artig å se deg på VGB igjen. Har savnet deg her.Stjernestøv, of course! :)

Tusen takk Starlett for flotte ord.:)
Artig at du likte bildene. Ja, det er spesielt der oppe, og når vi var så heldige med været måtte det bli bra.:)
Ang bildene, så nedskalerer jeg dem via iPHoto, til middels størrelse (kan velge mellom liten, middels, stor, full str) , jeg vet ikke sikker hvor stort det er..men det funker hvertfall.

Jeg er innom vgb og kiker nå og da, men skriver ikke så mye. Har lest ditt siste innlegg, som jeg synes var interressant.

Ha en flott dag!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Starlett on april 18, 2010
at 4:51 pm

Alt for liten tid. AAAAALT for liten tid for BB også, ville det ha vært :-D Mye bedre å leie scooter oppover og bestemme tia sjøl ;-)Facsinerende, vilt og vakkert, Arte!—
Heisan BB! Ja, enig me deg- neste gang, for det blir en neste så leier jeg egen bil, det er sikkert.:) Takk for godord, artig at du likte bildene.:) Ha en flotters dag!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

BurnieBerit on april 18, 2010
at 4:58 pm

Hei Arte, kjekt å se bilder fra kjente trakter :-)Tror jeg har vært på Teide fire ganger og hver gang er det med egen leiebil og jentefølge, ja mine døtre altså :-)Ikke hver gang når jeg tenker meg om, for de har kun vært på Tenerife ved to anledninger ;-)

Nå er det flott blomsterprakt på øya :-)

Fint innlegg.

Takk for hyggelig kommentar Flabben.:) Fire ganger der oppe, det var ikke lite- men det sier vel noe om at det er verdt å ta en tur, eller flere.:)

Ønsker meg nedover igjen nå. Skulle dratt til Hellas i går morges, men pga askeskyen blir det utsatt..ny tid er tirsdag. TviTvi.:)
Ønsker deg en fin kveld.:)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Breiflabben on april 18, 2010
at 5:26 pm

Flotte bilder! :-D
Den vulkanen ser litt fredeligere ut enn naboen til Katla, men så er det jo noen år siden 1909 … Det er spennende tider, ja. ;-)
Tusen takk Astrologen for hyggelige ord.:)
Tror du Ejafjallajøkulen bråker sånn akkurat nå fordi den står i Værens tegn??
Ja, tiden er spennende. Selv skulle jeg vært i Hellas nå..men det blir nok utsatt ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

astrologen on april 18, 2010
at 5:37 pm

Superb! Takk til moddeteamet, som fiksa både kommentarboksen og a-t bildene ligger som de skal, ubeskåret på høyresiden.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on april 20, 2010
at 2:16 pm

Hei, vi nedjusterte bilde til 70% så fikk det plass innenfor spaltebredden. For å endre dette klikker du på bilde, klikker på ikonet for å redigere bilde, velger en passende prosent og oppdaterer.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

VG Blogg on april 21, 2010
at 8:50 am

Jøss, tusen takk, da vet jeg det.:)Se bort fra siste spørsmål ang bildene i mail som jeg sendte Magne fra online-adressen min.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

artemisia on april 21, 2010
at 3:23 pm

[…] Vulkantur til Teide. Arte på Tenerife. (fotos) | Artemisias verden on april 18, 2010 at 4:31 pm […]Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Tenerife – Jardin Botanico « Anines Reiser og Fotos on september 3, 2011
at 11:14 pm


Kommentar

Om Artemisia

Kvinne midt i livet. Reiseglad. Glad i god litteratur, fjellturer, urter, foto og musikk. Liker å skrive. Åpen og nyskjerrig på mye mellom himmel og jord.
Dette innlegget ble publisert i Spania, Utland og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

