Tenerife – Orkidehagen

av Artemisia | februar 7, 2010  

Tenerife: Orkidehagen og Agatha Christies skrivehjørne (Artes foto)

I jula var jeg og besøkte den elskelige orkidehagen Sitio Litre i Puerto de le Cruz på Tenerife. Helt tilfeldig gikk jeg forbi og så skiltet til hagen med bilde av Agatha Christie. Det kan hende det sto noe om den også i guideboka, men det hadde gått meg hus forbi. Siden jeg på denne dagen var på vei til Botanisk Hage, så bestemt jeg meg for å besøke orkidehagen en annen dag. Siden jeg liker både blomster, hager og litteratur så ble dette noe jeg bare måtte gjøre.

DSC02593Inngangen til Sito Litre, orkidehagen-

Her inne i sitt hjørne satt hun og skrev en av sine historier; “The mysterious Mr. Quin”, hvor plottet er fra Puerto de la Cruz. Hun kom hit med sin datter Rosalyn på ferie i 1927, som nyskilt fra sin første mann. Her skal hun la likt seg svært godt og ble inspirert til å skrive. Boken har jeg søkt opp, men jeg får ikke tak i den. Har noen tips, så tar jeg gjerne mot. Det er en novellesamling, visstnok.

Agatha Christie and the Mysterious Mr.QunAgatha Christie and the Mysterious Mr.Quin

Hagen er svært gammel og har vært i engelsk eie siden 1730. Dvs huset ble bygd i 1730. Hagen kom etterhvert.  Flere kunstnere og kjente personer har hatt sitt tilhold her, enten som eiere eller gjester.  Blant annet så var William Wilde her som gjest. Han er faren til Oscar Wilde. Sir Richard Burton var her to ganger på ferie på 1800-tallet. Han er kjent som oversetter av erotiske verk som “Kama Sutra”, “The perfumed garden” og “The arabian nights”.

DSC02675Baren hvor det henger bilder av hagens kjente gjester og eiere.
At man får inspirasjon til å skrive, male eller hva det måtte være, her, det skjønner jeg godt. Det ga en veldig ro å gå og vandre og kikke på alle de vakre plantene, høre fuglene synge, meditere ved fiskedammen, høre salamandrenes hvisling, og til sist sette seg ned på den lille kafeen ved det 600 år gamle Drageblodstreet.
Fiskedammen.Fiskedammen.
Fiskedammen ligger like ved inngangen. Jeg satte med ned ved en benk her for å utnytte de siste minuttene før det stengte.
Kjærestefugler.Kjærestefugler.
Disse fuglene kunne man kalle turtelduer, bortsett fra at de ikke er duer.
Drageblodtreet.Drageblodtreet.
Dette er et gammelt tre, 600 år gammelt. Men det er ikke det eldste treet på Tenerife, faktisk.  Det er utrolig å tenke på hva dette treet kan ha opplevd og overlevd.
OrkideOrkide
Hagen har mange planter og trær, og en egen orkidehage med ca 350 orkideer. Dere skal få se noen av dem.
Orkide 2.
Orkide 2.
Jeg synes orkideer er utrolig vakre blomster.
Orkide 3.
Orkide 3.
Det er som om de har sine egne små ansikter.
Orkide 4.
Orkide 4.
Orkide 5.Orkide 5.
Orkide 6.Orkide 6.
Marianne North
Marianne North
Marianne North var en britisk maler som tilbrate så mye tid her at hun har havnet på sokkel. Hun var her to måneder i 1875. Man kan se av hennes bilder at hagen er likedan i dag. Mange av hennes malerier er reprodusert og finnes i hagen.
Et av Mariannes Norths malerier.
Et av Mariannes Norths malerier.
Hun malte blomster, også med motiver fra omgivelsene. Her ser vi fjellet Teide i bakgrunnen.
Dekket bord.Dekket bord.
På flere steder står bord og benker utstilt. Her koste de seg nok i gamle dager, Marianne, Agatha, Sir Richard, William med flere. Om enn til hver sin tid.
Sval palme.Sval palme.
Svale vakre palmer har gode vekstvilkår her.
En annen hage.En annen hage.
Jeg takker nå for meg i denne hagen, og går ut. Utenfor ligger en annen vakker eiendom, som jeg tar meg den friheten å fotografere. Jeg hadde ikke takket nei til å bo her, for å si det sånn.
Andre bilder fra Puerto de la Cruz finner du her. Og fra Botanisk hage her.
Neste tur til Tenerife vil vise dere El Pico Teide.

AddThisTips oss hvis dette innlegget er upassende

tanteprinsesse on februar 7, 2010
at 4:36 pm

Hei Arte,
her var det mange fine bilder igjen og flotte orkideer.
Og at Agatha Cristie hadde skrevet en av romanene på Tenerife da? Det visste jeg ikke.Du har blitt utfordret. Beklager, du får legge skylden på Carpe, det var hun som utfordret meg.
http://breiflabben.vgb.no/?p=400790Lykke til hvis du gidder ;-)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Breiflabben on februar 7, 2010
at 6:17 pm

Hvor nydelig Arte! Drømte meg helt bort i dine vakre bilder. Har aldri vært på Tenerife men jeg er sikker på at fint er det! De blomstene skulle jeg gjerne hatt i stua gitt!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Lavina on februar 7, 2010
at 6:38 pm

Fikk veldig lyst til å ta en tur til Tenerife etter å ha sett disse bildene… :-) )Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Heidi Halvorsen on februar 7, 2010
at 6:48 pm

Så flott hage! Eia var jeg der, sier nå jeg, da…
En dag, et annet år, så kanskje?
Nyter orkideer, de er vakre!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

carpe50 on februar 7, 2010
at 8:15 pm

Ja, ikke sant, carpe! En nydelig hage! Du kommer deg nok dit en dag skal du se.:) Fin uke til deg!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on februar 7, 2010
at 11:22 pm

Så artig da, Heidi! ;) Tenerife er vakkert…Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on februar 7, 2010
at 11:23 pm

Ja, ikke sant Lavina! Fint å drømme seg bort i eksotiske hager. Jeg også får en redrøm når jge ser på bildene igjen.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on februar 7, 2010
at 11:24 pm

Takk så mye Flabben! :) Det var vel en historie hun skrev her om Mr. Quin, ikke en hel roman, så vidt jeg sjkønte det. Men hun har ve inkorporert deler av det hun skrev her i en Miss Marple-roman også. Artig ja.:) Tenkte på hvordan det var å være skilt kvinne med barn på den tiden….Utfordringen skal jeg se på.:)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on februar 7, 2010
at 11:26 pm

Bare hyggelig Tanteprinsesse.:) Takk så mye!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on februar 7, 2010
at 11:28 pm

Nydelige bilder, Artemisia! Kom i sommerstemning av å se dem her jeg sitter i et hutrende Oslo.
Jeg er enig med deg i at orkideer er utrolig vakre blomster, de fineste jeg vet. Det var nytt for meg at Agatha Christie hadde oppholdt seg her. Jeg tror Mr. Quin var en karakter hun brukte i en del noveller. Så morsomt at du traff Breiflabbem der. :)Stjernestøv i fem porsjoner drysses over innlegget ditt. :)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Starlett on februar 10, 2010
at 8:23 pm

Flotte bilder igjen :-) . Der inne har jeg aldri vært. Det største og sannsynligvis det eldste drageblodstreet på Tenerife står i Icod de los Vinos, det er 3000 år gammelt.
http://www.canariposten.com/ka_oi/helesaken_tenerife/tene_hele1.htmTips oss hvis denne kommentaren er upassende

mor-i-marka on februar 10, 2010
at 9:56 pm

Hei Mor-i-marka! Tusen takk for godord.:) Tenk, er det ikke rart at et tre kan bli så gammelt. Det stemmer nok at det eldtse står i Icod de los Vinos. :) Det gikk busser dit. Takk for link!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on februar 11, 2010
at 12:17 am

Hola Starlett! Så artig å se deg her igjen da.:) Ja, det var gøy å treffe Flabben, du. Vi hadde noen koselige byvandringer og mat- og drikke-kos. Kunne godt ha tenkt meg nedover igjen ja, her er det huttetu surt.Mr Quin var hvertfall med i den novellesamlingen som het Mysterious Mr Quin. Den heter noe annet på norsk. de dødes advokat, og kom i 1930.

Tusen takk for stjernestøv og hyggelig kommentar!:)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on februar 11, 2010
at 12:21 am

Du har altså startet et skred i meg nå. Jeg vil så gjerne igjen være på Plaza Charco, spise på restaurant Belmann. Ta bussen opp til Orotava. Første gang jeg var der er så lenge siden at gamle mama Regina satt og sydde på sine sirlige duker på håndarbeidsskolen i Orotava by. Lago Martinez……. Nå er kroppen så skral at jeg ikke holder til den lange flyturen, men jeg håper stadig :-)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

mor-i-marka on februar 11, 2010
at 4:02 pm

Hehe-så gøy da.:) Mor-i.marka- velbekomme.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on februar 14, 2010
at 6:53 pm

koser meg igjen.. vi har bestemt oss for å dra til Spania igjen til høsten!du har fått en utmerkelse inne hos meg i natt..


Hei Carpe! Så hyggelig..tusen takk.:) LØper og ser før jeg køyer.
Må få høre mer om Spaniaturen..

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

carpe50 on mars 8, 2010
at 12:40 am

[…] Tenerife: Orkidehagen og Agatha Christies skrivehjørne (Artes foto) | Artemisias verden on februar 7, 2010 at 4:26 pm […]Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Tenerife- Puerto de la Cruz « Anines Reiser og Fotos on september 3, 2011
at 11:01 pm

[…] Tenerife: Orkidehagen og Agatha Christies skrivehjørne (Artes foto) | Artemisias verden on februar 7, 2010 at 4:26 pm […]Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Tenerife – Jardin Botanico « Anines Reiser og Fotos on september 3, 2011
at 11:13 pm

Kommentar

Om Artemisia

Kvinne midt i livet. Reiseglad. Glad i god litteratur, fjellturer, urter, foto og musikk. Liker å skrive. Åpen og nyskjerrig på mye mellom himmel og jord.
Dette innlegget ble publisert i Spania, Utland og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

