Tenerife – Jardin Botanico

Jardin Botanico- Puerto de la Cruz. (Artes fotos fra Tenerife)

I den elskelige lille byen Puerto de la Cruz, finnes to vakre hager det er verdt å besøke. Den ene er Jardin Botanico, den botaniske hagen. Den ligger et kvarters gange fra hotel San Felipe, står det i guideboka. Meg tok det over en halvtime å gå fra Valleluz , med lett stigning.

Flott utsikt over byen når man går den øvre veien.Flott utsikt over byen når man går den øvre veien.

Den tropiske oasen har over 4000 vekster. Det var i utgangspunktet meningen at plantene skulle vokse  i kongelige slottshager i Madrid. Dette var ment som en akklimatiseringshage, så frøene og plantene fra Sør-Amerika og Asia skulle venne seg til et kjøligere klima før de reiste over til Fastlands-Spania.

DSC02505

Hagen ble anlagt i 1788 av kong Carlos 3. Men prosjektet som sådan ble en fiasko, og hagen grodde igjen. På 60-tallet oppdaget man så hagen igjen, og de spanske landbruksmyndighetene har overtatt hagen og den er nå en av byens største trekkplastre.

Vakre blomster i all sin frodig praktVakre blomster i all sin frodig prakt

Det kostet 4-5 euro å komme inn. Jeg husker ikke nøyaktig, men det var verdt det. Det er ingen kafe her inne, med toalett. Området rundt har forøvrig nok av kafeer og spisesteder.

Enda et av de mange eksotiske eldgamle trær.Enda et av de mange eksotiske eldgamle trær.

Det er mange enorme trær i hagen. Det var spesielt å vandre mellom dem og alle plantene, som i en jungel, tett og frodig.  Små stier gikk systematisk gjennom hele hagen. Fuglesangen ga også fin stemning til hagevandringen.

DSC02510

Blant alt det frodige grønne fantes også en del vakre fargerike blomster.

Hvit underlig plante.Hvit underlig plante.

Noen som vet hva denne heter? Neste gang skal jeg huske å notere navnene på plantene jeg ikke kjenner.

Palmestamme med eføy.Palmestamme med eføy.

Den her syntes jeg var så vakker. Så sirlig kan naturen ordne seg selv.

Kaktuser og sukkulenter.Kaktuser og sukkulenter.

Her er avdelingen for forskjellige aloe-arter. Vakre blomster hører også til de piggete plantene.

Aloe VeraAloe Vera

Her er den ekte Aloe Vera, som brukes i hudpleie og kosmetikkindustrien. En fantastisk plante som jeg er veldig glad i. I mine vinduskarmer står noen små varianter av arten, nokså mye mer pinglete enn den her. Man får også kjøpt mange hudpleieprodukter basert på Aloe Vera som er produsert her nede. Jeg har falt for en serie som heter Atlantia Aloe.

Gummifiken, 200 år.Gummifiken, 200 år.

Et enormt myldrende tre med digre røtter og et skue for øyet. Her kan man se for seg aper hoppe og henge i girlandere, Tarzan og Jane flørte, whatever..

Rar stamme.Rar stamme.

Det er mye rart å se. Mange rare vekster. Naturen har sin egen  humor.

Den fordrukne skjerv. (Palo borracho)Den fordrukne skjerv. (Palo borracho)

En merkelig skapning. Her er detaljer fra “sløret”:

Det underlige Skjegget, eller Sløret.Det underlige Skjegget, eller Sløret.

Som sagt er der også mange vakre fargerike blomster i alt det grønne. Som disse skjønne orkideene:

OrkideOrkide
Orkide 2.Orkide 2.
Orkide 3.Orkide 3.
En lodden raring.En lodden raring.
Gule planter er også vakkert.Gule planter er også vakkert.
StrelitziaStrelitzia

Strelitziaen eller Papegøyeblomst som den kalles her hjemme, er en vakker og populær plante. Disse kan man få kjøpt og tatt med seg hjem, avskårne, og pakket slik at man får dem sammen med bagasjen i flyet. Sjekk butikker for å kjøpe slike, eller snakk med reisebyrået. Det er lov å ta med seg slike planter hjem, samt noen frø, men ikke kaktuser og poteter. (men hva skal man med poteter, det er som å ta med seg fisk til Lofoten, det)

Hvitt og stilrent.Hvitt og stilrent.
Fiken.Fiken.
Red Lovers.Red Lovers.

Da sier jeg takk for følget. Hagen anbefales. Her får du ro, og turistmaset utenfor glemmer du glatt her inne. Vil du se mer av Puerto de la Cruz, så velkommen hit.

I mitt neste innlegg fra denne skjønne byen skal jeg ta dere med til en annen hage, Orkidehagen. Se bilde under.

OrkidehagenOrkidehagen

Kilder: Turen går til Tenerife, Politikens reisehåndbøger, 3.utg., 2007.

AddThisTips oss hvis dette innlegget er upassende

Kommentarer (30)

Lagret under: 1fotoreise

Det må være noe spesielt med øynene dine, Arte… Du får jo alle steder til å bli så fine, og så fristende å besøke :)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Miriamkhalifa on januar 17, 2010
at 5:08 pm

Fantastiske bilder vennen. Tror jeg må ta med monstermor og reise dit om ikke alt for lenge. en stooor klem fra meg til degTips oss hvis denne kommentaren er upassende

svensken on januar 17, 2010
at 5:15 pm

Takk for turen, sier jeg. Innrømmer at jeg ikke har vært så flink til å besøke botanisk hager på mine reiser. Men denne turen med deg var en fornøyelse!
Bildene var flotte og fargene kom til sin rett her.Har noen engelske venner som reiser til Puerto de la Cruz neste søndag og de skal bo på Bahia Principe San Felipe. Er det samme hotell som du bodde på? Skal sende link til bloggen din, slik at de får se bildene her.Ha fortsatt en fin søndag!KlemTips oss hvis denne kommentaren er upassende

Randi’s Tanker on januar 17, 2010
at 5:44 pm

Nydelige bilder :-) Skulle gjerne hatt meg en dags vandring i en slik hage!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Renate on januar 17, 2010
at 6:01 pm

Hei! Tusen takk for komplimenter, Miriam. Ja, det handler om å se..Og jeg ønsker virkelig at folk skal se disse vakre stedene.:) God søndag til deg. :)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on januar 17, 2010
at 6:37 pm

Tusen virkelig stor takk, Svensken.:) Ja det er mye for lille Monster å se også der nede. Og det er så deilig å være der.:) Klem tilbakers.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on januar 17, 2010
at 6:39 pm

Hei Randi! Bare hyggelig ha deg med på botanisk vandring, vet du.:) Nei, jeg bodde ikke der på San Felipe. Jeg bodde i den andre enden av byen, på et hotel som het Valleluz, et megastort hotell med 14 etasjer.
Takk for rosende ord. Ja, fargene ble bedre her enn på fb- men så har jeg redigert dem noe også her da. Fin søndag og klem tilbake!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on januar 17, 2010
at 6:41 pm

Tusen takk for hyggelige ord. Artig å blogge når jeg får slike fine kommentarer.:) Ha en fin søndag!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on januar 17, 2010
at 6:42 pm

Hei, jeg befinner meg også på tenerife for øyeblikket. Men jeg lurer litt på hvordan du får til å få lastet opp bildene så små? vi har litt problemer med dette. Aner ikke hva som må gjøres?! litt dumt for bildene blir bare halve.
ha en fortsatt fin tur
flotte bilderTips oss hvis denne kommentaren er upassende

Irene on januar 17, 2010
at 10:19 pm

Hei! Koser dere dere der nede? ANg bildene, så har jeg først krympa dem i fotoprogrammet på datan, men det antar jeg dere har gjort også, for å få dem gjennom systemet.Ellers så trykker jeg på “stor” når jeg har lasta dem opp her, og setter dem på midtstilt. Det er jo en fuksjon der, hvor du kan tryke på forskjellige størrelser, har dere testa ut det?
Ellers så ser jeg at det er noe som ikke er helt rett etetr oppdateringa, for mine bilder blir litt kutta på høyresiden.Takk for ros, og kos dere videre.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on januar 18, 2010
at 7:30 pm

den haven, den minner meg rett og slett om min tur på Naturhistorisk museum på Tøyen for noen uker siden. Jeg la ut orkidebilder på sidenbloggen, andre innlegg fra museet finner du på hovedbloggen.
Se så like dine og mine orkidebilder er! :)
http://carpediem.vgb.no/2010/01/11/orkideer-og-lignende-fra-victoriahuset/Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

carpe50 on januar 21, 2010
at 12:35 am

Heisann!
Artig å se bilde av hotellet jeg har bodd på. Det som rager litt høyt på midten. Finner en del interessant stoff på siden din! Skal finne ut av hvordan jeg kan bli “følger”!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Bjørg Nina on januar 24, 2010
at 3:11 pm

Heisann! Finner ikke ut av det- et annet system enn på blog.spot.com
Kan du hjelpe meg?Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Bjørg Nina on januar 24, 2010
at 3:15 pm

Heisan Carpe! Så aritg da.:) Skal kikke innom siden din. Jeg har mange flere orkidebilder fra Orkidehagen der nede- men det får bli neste blogg når jeg rekker det.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on januar 24, 2010
at 8:49 pm

Hei! Tusen takk for kommentar! Jeg vet dessverre ikke hvordan du kan gjøre det. Her på vgb, så må jeg legge in en ekstern link for å ha lett tilgang på eksterne bloggere. Men jeg kan høre med noen andre her som også har blogg på blogspot.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on januar 24, 2010
at 8:53 pm

Arte: Du inspirerte meg så mye at jeg fikk lyst til å ut og fotografere… Så var batteriet tomt, og jeg fant ikke lader… Flire :DTips oss hvis denne kommentaren er upassende

Miriamkhalifa on januar 25, 2010
at 12:08 pm

Uff, så synd…Men du går da vel ut igjen når kameraet er lada på nytt???;)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on januar 26, 2010
at 11:06 pm

Det lukter friskt når det har snødd, men det kan ikke måle seg med varme dufter av skogbunn og blomster! Eia var vi der …
Så fine bilder! :-DTips oss hvis denne kommentaren er upassende

astrologen on januar 30, 2010
at 1:42 pm

Hei Arte :-)
Så har jeg betalt den tiern til VG og surrer rundt her på leting etter gamle bloggkjente, og her er du!!!Jeg syns denne portalen har blitt helt fremmed, får ikke lenger samme god-følelsen når jeg svinger innom nye VGB :-(Aporpos AloaVera planten, det ser ut som folk flest ikke vet at kraften fra planten – geleen inni bladene – mister sin virkning i løpet av 24 timer når den ført har blitt hentet ut. Den “oksiderer” bort. Brekker du først av en stilk på din aloa vera plante og skraper ut geleen for bruk på huden, så er det lurt å la det stå i kjøleskapet og altså brukes i løpet av 24 timer for å ha best mulig effekt.Av den grunn lar jeg meg aldri friste av kosmetikkbransjens lokkende reklame om aloa vera – for det som evt. finnes av aloa vera i disse produktene, er kun navnet.Håper alt er fint med deg, Arte :-)
Ha en fin fiiin kveld!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

MillaVanilla on januar 31, 2010
at 8:41 pm

Hei Milla! Så artig å se deg her igjen! Jeg har jo ikke selv vært her så mye, men skal prøve å blogge litt mer..Denne nye portalen er ikke like hjemmekoselig, oversiktlig og enkel som før, nei.
Visste ikke det om geleens 24-timers virkning. Rart om ikke hudpleieindustrien vet det . Det må de vel, og ha funnet en konserverenede virkning. Jeg syns nå selv at aloeveragele som jeg kjøper virker avkjølende på huden etter soling feks..Håper alt er vel med deg også.:) Fin kveld til deg Milla!!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on januar 31, 2010
at 10:22 pm

Astrologen: Tusen takk for fine ord!:) Snø er nok noe annet enn en frisk skogbunn og blomster ja. Isroser er litt kaldere..Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on januar 31, 2010
at 10:23 pm

Hola Arte,
ja her var det mange spennende planter og trær. Jeg tok noen bilder av noen blomster på La Gomera, men det blir liksom i en annen klasse ;-)
Men uansett er det flott og deilig å gå i en blomstrende flora når du vet snøen ligger hvit hjemme.
Jeg har sett at det er mange etter hvert som tar med seg planter og blomster hjem. Jeg hadde vel tatt med meg de som vi ikke har lov til, kaktus og potet.
Å ta med seg potet til Norge er ikke akkurat som å ta med seg fisk til Lofoten syns jeg, for kanaripotetene er da faktisk gode til sammenlikning med det meste man kjøper i forretningen her.
Men igjen, kanaripoteter hører hjemme nettopp på kanariøyene. Hadde vi spist dem hjemme så hadde det ikke smakt så godt når vi kom ned igjen.
Jeg drar kanskje til påske ;-)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Breiflabben on februar 1, 2010
at 1:37 pm

Hola Flabbe! Så hyggelig at du likte min botaniske vandring. Du har så rett når det gjelder kanaripotetene–Men de hadde nok blitt grønne før de kom hjem, og ikke smakt likedan heller her, tror jeg. Håper nå å få se flere av bildene dine.:) Spesielt fra La gomera! Heldig du som kan dra ned igjen til påske. Det blir en Hellastur på meg etter påske, så det blir vel ikke råd til mer nå på vårparten da. Må jo ha både ferie og peng, og vekker til 17-åringen min som blir 18 i april, men trenger vekkehjelp likevel for å komme seg på skolen..Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on februar 2, 2010
at 10:30 am

Test..på om komentaren kommer rett in..Og det gjorde den!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on februar 2, 2010
at 10:53 am

Ja der er det vakkert og spennende, i sær for en gartner :-)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

mor-i-marka on februar 5, 2010
at 4:18 pm

Hallo Mor-i-marka! Har du også vært der? Vakkert ja.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on februar 5, 2010
at 11:29 pm

[…] den også i guideboka, men det hadde gått meg hus forbi. Siden jeg på denne dagen var på vei til Botanisk Hage, så bestemt jeg meg for å besøke orkidehagen en annen dag. Siden jeg liker både blomster, hager […]Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

mange vakre bilder, får lyst til å reise dit jeg også. Så virkelig flott ut!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

tanteprinsesse on februar 7, 2010
at 4:42 pm

Tusen takk Tanteprinsessen.:) Artig å få slik ros.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende


Om Artemisia

Kvinne midt i livet. Reiseglad. Glad i god litteratur, fjellturer, urter, foto og musikk. Liker å skrive. Åpen og nyskjerrig på mye mellom himmel og jord.
Dette innlegget ble publisert i Spania, Utland og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

