Riga 2

av | mai 13, 2007  

Artemisia i Riga (del 2)

Kvelden og natta før vi reiste til Riga, blåste det storm i Trøndelag. Det hjalp ikke akkurat på flyskrekken min. Heldigvis løyet det før vi forlot Værnes. Jeg hadde god hjelp fra min nylig leste bok av Allan Carr; – Endelig glad i å fly! Jeg prøvde veldig bestemt på å huske hans ord, og gjøre mitt til at jeg endelig ble glad i å fly. Såpass at jeg kunne ta bilder ut av vinduet.

Etter en tur med Widerøe til København, og deretter en tur med Baltic Air til Riga, var vi fremme. Helskinnet gjennom noe turbulens, men tross alt to fine flyturer. Mitt nye motto ble: – Endelig glad i å fly Widerøe, og Baltic Air!

Været var ikke akkurat noe å skryte av. Vi hadde håper på vår, men måtte akseptere noe som umiskjennelig lignet vårt våte og kalde trøndervær.

Vi hadde leid guider, som fikk proppet oss med informasjon om Riga, samt at de loset oss gjennom byens parker og gater. Her en en stor flott park langs elva som går gjennom byen.

Vakre bruer og diverse monumenter. Tenk, her er det nok veldig fint om sommeren.

??? Ja, nå kan du lure! Dette er hengelåser med inngraverte navn av elskende mennesker. Når de har giftet seg, henger de lås på, og kaster nøkkelen i elva. Evig troskap sikres nok med dette…hm..

Latvia ble endelig frigjort fra Sovjetunionens okkupasjon i 1990, og her er frihetsmonumentet på plassen mellom Gamlebyen og Nye Riga.

Den første kvelden skulle vi spise på en spesiell restaurant som het Rozengrals. Her finnes visstnok den Hellige Gral, ifølge turistbrosjyren. Ihvertfall så la hele konseptet opp til en følelse av å være i middelalderen. Et morsomt sted!

Nede i kjelleren spiste vi, og ble underholdt av en band som spilte middelaldermusikk. De gikk fra rom til rom og spilte.

Jeg ble imponert av toalettet. Med levende lys, blanding av gammelt og nytt.

Det vil si; selve doen var ny, og takk og pris for det.:)

I taket fantes mystiske , esoteriske symboler fra forgangen tid. Dette er vel medisinstaven til Hermes..

Jeg tror det er noe de har laget i nyere tid, men hvem vet.

Lørdagen sto vi opp tidlig for å få en omvisning i Operaen.

Et flott bygg, som de har investert mye i å pusse opp.

Alle ornamentene var gullfarget. Et nydelig syn.

Etter omvisningen foran og bak scenen, på galleriene og i gangene, så fikk vi en liten forestilling med klassikere fra operaer og musicals. De var virkelig flinke, og det gikk rett i hjertet. Det gjorde champagnen også, holdt jeg på å si, men den gikk nok rett i hodet.

Resten av dagen hadde vi til shopping eller hva det måte være. Jeg tok en tur på det største markedet , som består av flere hangarer med haller av kjøtt, grønnsaker, ting og tang. Mye klær og gotteri. Ute var det mange boder, med masse hjalla-ting, men du kunne finne godbiter hvis du gadd å lete. Blant annet fant jeg fint undertøy til en billig penge.

Lørdagskvelden dro vi på Bluesklubb. Den eneste i Latvia, tror jeg de sa. Stemingen var høy. Vi betalte 7 lath (ca 100 kr) for å komme inn. Jeg tror nok de så at vi var turister. Andre i følget som kom senere enn oss, ble avkrevd 10 lath. Så her må en følge med. Tviler på at de innfødte betalte så mye.

Bandet » Latvian Blues Band» var fantastisk bra! Jeg kjøpte CD, og var backstage og fikk den signert, selvfølgelig og typisk meg. Gutta fortalte at de skulle spille på Notodden Bluesfestival i sommer. Jeg vil også ha dem til Trondheim. Disse anbefales!

Flokken stoppet opp for å handle hos en av de mange gateselgerne. Her kunne du kjøpe rav, og hjemmestrikka sokker og ikoner.

Søndagskvelden ble vi fraktet til Etnografisk museum, et friluftsmuseum, som de har satt istand. Toalettet var langt inne i skogen, og ikke noe særlig å anbefale for sarte sjeler. Naturen fungerte bedre, men det var sikkert ikke lov. Jeg ble stoppet av vakt som nektet meg å røyke på området. Så her de nok strenge.

Her inne skulle vi spise, drikke, feste og vise frem latvisk folkesang og dans som vi hadde lært oss tidligere på dagen.

Vi ble kledd opp av våre latviske venner i latviske folkedrakter, og du kan tro vi var fine! ;) Her danser Artemisia en av de fire dansene vi lærte oss. Gjett om jeg kosa meg! ;)

Nå er det over. Snart går flybussen. Her sitter jeg i hotellets lobbybar med den siste kaffen. Jeg likte Riga. Byen har mye å by på, og vi rakk selvsagt ikke overalt. Den frister til nytt besøk.

Maten var god, tildels billig, men også dyr. Jeg synes ikke Riga var spesielt billig. Kjøpesentrene har omtrent samme prisnivå som her hjemme. Men det er mye fint å se. Drikken er billig. Rigabalsam kan anbefales for å holde magen i sjakk. Det er rent og pent her, og frisk luft. Tar du drosje bør du være på vakt. De lurer deg gjerne en del av dem. Også på uteplasser bør man være på vakt. Men om dagen er det helt trygt å vandre ute.

AddThis16 KOMMENTARER

Hjertelig takk for en utmerket reportasje! Jeg frydet meg da jeg leste den.Jeg synes du er meget flink til å fortelle med bilder og ord.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

MorHubro on mai 14, 2007
at 12:27 pm

Takk for en hyggelig tur, Artemisia..du ser verden med dine egne øyne og gir oss derfor en ekstra opplevelse med på kjøpet..Riga var ikke noen skikkelig innertier første gang for meg..men den har fått litt ny appell..men noe shoppingparadis så heller ikke jeg..Ønsker deg en fin uke..og sender en regnvåt klem herfra..

phenixmum

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

phenixmum on mai 14, 2007
at 6:26 pm

Koste meg med å lese om din tur, og nyte alle de vakre bildene..Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Lavina on mai 14, 2007
at 7:50 pm

Tusen takk, MorHubro, for hyggelige ord! :)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 14, 2007
at 8:49 pm

Tusen takk for hyggelige ord, Mum! :)Det er greit vi ikke drar til utlandet først og fremst for å shoppe…Jeg liker best alt jeg kan se og oppleve! Fin uke til deg også! :)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 14, 2007
at 8:51 pm

Tusen takk, Lavina! Godt å høre at du koste deg.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 14, 2007
at 8:51 pm

Flott sted, nydelige bilder og tekst! Operaens dekor innvendig var jo strålende. Nå er jeg glad i gull og engler ;)Takk for turen! :)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Sandri on mai 14, 2007
at 8:56 pm

Heisan Sandri! Takker så mye for hyggelige ord. Ja, vi liker engler her i gården også.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 14, 2007
at 9:28 pm

Med dine Riga-beskrivelser har jeg fått et fint inntrykk av byen. Ser ut til at du fikk med deg litt av hvert der borte. Gleder meg til å ta en tur selv!Skulle ønske meg en VIB i tillegg til NIB, hadde vært moro å samle utenlandske reisebeskrivelser også. Jeg synes det er artig å lese hva andre skriver, spesielt om steder jeg har tenkt å besøke. Men først får vi vel kanskje få NIBen på skinner.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Riskymor on mai 14, 2007
at 9:51 pm

Hørte om spa opphold i Riga, har lyyst til å prøve.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

zamoyski on mai 14, 2007
at 9:54 pm

Heisan! Takk for hyggelig kommentar! Gleder meg at du har utbytte av å lese om byen. Ja, vi fikk egentlig mye med oss på de fire dagene, noe som sikkert hang sammen emd at turen var delvis lagt opp for oss, og at vi hadde skreddersydd opplegg for oss. Også mye fritid til å gjøre hva vi ville.VIB hørtes ut som en god ide.Det blir vel next step. Alltid artig å lese om andres turer. Særlig hvis man tenker seg dit selv, da finner man stedet ved å søke i arkivet.:)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 14, 2007
at 9:58 pm

Takk for et flott innlegg! Jeg har riktignok mine tvil om at den hellige gral befant set i restauranten med de levende lysene, men fint var det der. Morsomt å se deg danse i latvisk folkedrakt og artig å lese om blues-konserten.Det var fint å høre at det gikk godt med deg på flyturen.:-)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Starlett on mai 14, 2007
at 10:01 pm

Ja, det er billig med spa i Riga! Jeg glemte kanskje å skrive om det, men jeg var på spa, og tok en times hel kroppsmassasje…Det var herrlig! Kostet ca 280 kr, på et førsteklasses spa. Kolonna Spa.Jeg gikk også til frisøren der, og betalte 180 kr, for klipp, vask og styling.En del av reisefølget prøvde ansiktsbehandling. Det er alle muligheter for den slags.

Mange drar også til Latvia/Riga for å fikse tenner eller synet. Det er mye billigere enn her hjemme. Man sparer fort inn turen hvis man trenger optiker, nye briller, laserbehandling, mye med tenner etc.

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 14, 2007
at 10:01 pm

Hei Starlett!Hehe—den hellige gral, er vel noe de skor seg på, etter DaVinci-kodens suksess, tror jeg.:) Men det finnes visstnok noe historie herfra at dette var en av mulige steder hvor temperidderne lette etter Holy Gral. Tja,–Hva nu den hellige gral var og er.

Takk for hyggelig kommentar, Starlett!

Ha en fin uke i nord.:)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 14, 2007
at 10:05 pm

Takker for del to av denne turen som jeg begynte på for litt siden. En meget spesiell skikk dette med hengelåsene på gjerdet. Toalett med levende lys og middelalder servering er ting som man husker etterpå. Fine opplevelser.Jeg likte godt din reportasje, og takker så mye for turen.Kan tenke meg at den kaffekoppen du hadde rett før hjemturen smakte godt. Jeg er sikkert litt kaffetørst her jeg sitter.

God natt ! :-)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kjartan Alvestad on mai 17, 2007
at 12:08 am

Hei Kjartan!Ja, kaffen i Riga smakte godt. Det var masse kaffebarer der, og god kaffe overalt.Glad for at du likte turen.

Takk for hyggelig kommentar!

Fortsatt god..natt…må man kanskje si!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 17, 2007
at 12:46 am

Kommentar


Om Artemisia

Kvinne midt i livet. Reiseglad. Glad i god litteratur, fjellturer, urter, foto og musikk. Liker å skrive. Åpen og nyskjerrig på mye mellom himmel og jord.
Dette innlegget ble publisert i Latvia, Utland og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

