Riga 1

av | april 30, 2007  

Artemisia i RIGA (del 1)

4 dager i Riga. Her er noen smakebiter fra denne vakre byen, som tok mitt hjerte. Flotte bygninger i jugendstil, nyklassisisme med mer. Over en fasade fra rådhuset i gamlebyen.

Riga er full av vakre gamle kirker. Jeg hadde annet å bestille enn å gå inn i kirkene, men fasadene kunne jeg nyte.

Kruttårnet.

Også en kirke midt i gamlebyen.

Fra en torgplass i gamlebyen. Kirken ved siden av er den vi så på bildet over.

Den nasjonale operaen. Her fikk vi en omvisning og en liten forestilling «just for us». Bilder fra innsiden kommer siden.

Et fantastisk bygg i gamlebyen. Med masse utskjæringer og dekorasjoner. Været var grått de to første dagene, med mye vind og regn. Derfor er bildene også noe grå.

Riga er raus med store skulpturer og monumenter.

Her fra torget vi så i sted, men litt gråere, siden det regnet.

Frihetsstatuen. Riga ble selvstendig i 1991. I 50 år hadde de vært under russernes åk, og i perioder i krig også med svenskene. Det latviske folket er ikke så veldig glad i russerne i dag.

Helt nydelige husfasader. Riga har hatt en sterk vekst de siste årene, og legger mye sjel og arbeid i å restaurere gamle bygninger i byen.

Mer kommer siden.  Vi var på parkturer, bluesklubb, i Operaen, på morsomme restauranter, i etnografisk museum hvor vi danset latvisk folkedans og spiste god mat.

Riga anbefales. Der er god mat overalt, billig øl, Rigabalsam som holder magen god og stabil, frisk luft, pent og rent, og spa for den som vil for en billig penge. Det er en mild og snill by. Jeg gikk mye alene i gatene, og følte meg helt trygg. Byen har ca 800 000 innbyggere. Men om kvelden bør man ikke reke rundt på egenhånd. Og man må passe på pengene. Det er mange luringer ute. Særlig på uteplassene, og blant en del drosjesjåfører. De kjører gjerne rundt og rundt for å forlenge turen mens taksameteret går.

AddThisTips oss hvis dette innlegget er upassende

Å så fine bilder,nesten som jeg fikk være med deg ;) ))Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

grethe56 on april 30, 2007
at 11:23 pm

Takk for titten, og noen flotte bilder. Kan tenke meg at det var mye å se der ja..Gleder meg til du kommer med flere bilder etter hvert!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Lavina on april 30, 2007
at 11:29 pm

Takk, så hyggelig at du syntes det, Grethe. Og tenk, nå går det direktefly fra Værnes til Riga. Jeg har lyst på en sommertur dit…Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on april 30, 2007
at 11:35 pm

Takk så mye, Lavina! Det ble fort og gæli nå…jeg får mer tid over helga, til å kunne skrive litt mer om de morsomme tingene, og legge inn andre typer bilder. Jeg koste meg veldig der…Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on april 30, 2007
at 11:36 pm

Riga er en meget vakker by og du er en meget god fotograf.Tusen takk for de fine bildene. Jeg skal lage tommel til dem, for det fortjener de.Jeg ønsker deg en god første mai!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

MorHubro on april 30, 2007
at 11:57 pm

Så flott reportasje, Artemisia! Bildene var kjempefine! De kan arkitektur der borte i Riga må jeg si.Ha en fin 1.mai-fridag! :-)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Vigi on mai 1, 2007
at 12:02 am

Tusen takk, MorHubro for skryt og tommel! :)Ha en fin 1.mai du også. :)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 1, 2007
at 12:08 am

Tusen takk, Vigi! Arkitektur og kultur, står høyt i kurs hos våre naboer i øst, ja. Jeg traff en arkitekt som jeg snakket mye med en kveld. Han har store visjoner for Riga. “Come back about ten years!” sa han, og vi skal få se et moderne og flott Riga, mente han. Og ved at de får til å kombinere med det gamle, antar og håper jeg.Han hadde forresten fire biler, men jobber døgnet rundt. (nyrik og entusiastisk, og dama dro fra ham den dagen..)Ha en fin 1.maidag du også! :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 1, 2007
at 12:13 am

Hei ArtemisiaFlotte bilder fra en særegent arkitektur. Kanskje vi snart må utvide NIB på et vis…Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

ARGUS37 on mai 1, 2007
at 12:23 am

Hehe, Argus….ja, NIB til våre naboland…?Naboer i bilder?Skal ordne NIB etter jeg har hatt konfirmasjon, og ting roer seg her i heimen.

Takk for hyggelig kommentar!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 1, 2007
at 12:28 am

Fantastisk flotte bilder av en særegen og flott by, Artemisia.Gratulerer med Første-mai-dagen! :-)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Starlett on mai 1, 2007
at 6:34 am

Så nydelige bilder, har hatt lyst til å reise dit lenge. Både Riga og Tallinn står høyt på listen. Skal følge med når del 2 kommer.Anbefaler forresten Praha om du ikke har vært der, det er så vakre bygninger at du må ha kamera klart overalt. Billig er det og. Se reise og fotobloggen minhttp://www.vgb.no/212...Ha en hyggelig 1. mai!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Riskymor on mai 1, 2007
at 9:20 am

Hei Starlett! Trivelig å se deg her igjen! Takk for hyggelig kommentar! Og gratulerer med 1.mai-dagen!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 1, 2007
at 3:15 pm

Heisan!Takk for hyggelig kommentar! Jeg har ikke vært i Praha enda (må vel snart være den eneste…), men jeg har veldig lyst til å dra dit også.Riga og Tallin er nå blant de største byreisemåla blant folk i Nord-Europa. Turismen har økt kraftig de siste to åra. Kanskje henger det mye sammen med spa-tilbud. Men Riga har mye mer enn spa, absolutt.

Ha en fin dag! :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 1, 2007
at 3:17 pm

Åååh, så fiiiint! Da er Riga notert på reiselisten min, mon tro når det blir.Først på programmet er Provence fra torsdag. Så tufser det seg sikkert til en reise i løpet av sommeren også, tror jeg vil ha hav og strand. Og deretter Sveits i september. Og så kan jeg begynne å tenke på Riga.Jeg håper du har hatt en fin 1. mai, Artemisia. Og at resten av kvelden forløper vakkert :-)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

MillaVanilla on mai 1, 2007
at 9:13 pm

Heisan Milla!Provence er sikkert flott! Det er mye urter og lavendel og god mat der har jeg hørt. Du må ha en riktig god tur.Det går an å bade i Riga også. Det ligger jo ved Østersjøen. De har badebukter. 3 mil fra Riga ligger Jurmala med vakre lange strender og spa-hotell, og mye å finne på. Hvis det er finvær til sommeren, er det nok like bra som Syden. Jeg håper å kunne dra dit, med ungene..

Ha en riktig god natt! :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 1, 2007
at 11:34 pm

Jeg har vært mange steder og i mange lang, men jeg visste ikke at jeg hadde lyst til å reise til Riga før NÅ. Men det har jeg. Takk for titten. Kanskje det blir årets ferie?Ha en flott uke da.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

MarianneBerge-Hansenon mai 2, 2007
at 1:39 am

Heisan Marianne! Så morsomt at du ble fristet til å reise til Riga! Takk for fine dikt på bloggen din, forresten.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 2, 2007
at 9:41 am

Takk for en veldig fin rundtur i Riga, Artemisia.Jeg synes at du har fått de enestående fasadene meget godt fram.En udelt fornøyelse var det å få se på fotoreportasjen din. :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Nordlandsmann on mai 7, 2007
at 6:37 pm

Tusen takk, Nordlandsmann! Det var veldig hyggelig å lese at du syntes det! :)Ha en fin uke der i nord!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 8, 2007
at 10:21 pm

Flotte bilder :)Har vært i Tallin, så det blir ikke så ulikt. Hadde en flott tur.Leste inne hos MorHubro at du kommenterte sangen jeg klippen inn i min kommentar. Det gjorde jeg fordi også vi sang den i min datters konfirmasjon på søndag. En virkelig flott humanistisk sermoni. Var vi der begge to?

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Athene_1 on mai 9, 2007
at 4:42 pm

Hei Athene!Takk for hyggelige ord om bildene! Tallin kunne jeg tenkt meg og besøkt også.Om vi var i samme humanistiske seremoni? Hvem vet? Jeg bor i Trondheim.Gjør du/eller var du en av tilreisende som konfirmerte seg der?

Jeg mener å huske at vi sang samme sang for to år siden da broren konfirmerte seg også. Kanskje bruker de den i alle seremonier?

Ha en fin morgendag! :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 9, 2007
at 11:47 pm

Flotte bilder fra flott sted!Har sansen for jugendstilen:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Nunzio on mai 10, 2007
at 12:57 am

Hei Nunzio!Tusen takk for ros! Hyggelig at du likte bildene!Ha en riktig trivelig helg!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 11, 2007
at 8:17 pm

Ååååååå…. jeg vil også til Riga :-)Tusen takk for at du tok oss med på en fin tur!Ønsker deg og dine en finfin helg.

Klem

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

LillePille on mai 11, 2007
at 10:14 pm

Hei LillePille!Ja, du må baaare ta deg en tur…Billige turer på Norwegian..:)Koselig at du likte det!

Ønsker også deg en riktig trivelig helg! := Klems…:)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 11, 2007
at 10:27 pm

Det er nok kjekt å komme til steder som har slikt særpreg som det du viser her.Takker for denne turen og ønsker deg en fin 17. mai.God natt !

Klem fra meg !

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Kjartan Alvestad on mai 16, 2007
at 1:04 am

Hei Kjartan!Long time, no see..Takk for hyggelig kommentar, og at du fikk noe ut av å lese den! :)

Ha en fiin 17.mai!

Håper dere får oppholdsvær i Bergen!

Klem tilbakers.:)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on mai 16, 2007
at 10:25 pm

vært i riga og forelsket meg:)i byen da,vi fikk med oss frihetsdagen og det var en utrulig opplevelse,brividad:)
gamlebyen var virkelig flott…–
Ja Riga er også en flott by! Var der for et par år siden, før blomstringa, men artig lell. .Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

maybee on mai 16, 2010
at 10:18 pm

Kommentar

Om Artemisia

Kvinne midt i livet. Reiseglad. Glad i god litteratur, fjellturer, urter, foto og musikk. Liker å skrive. Åpen og nyskjerrig på mye mellom himmel og jord.
Dette innlegget ble publisert i Latvia, Utland og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

