Lisboa 1

av | juli 1, 2008  

Arte i LISBOA, del 1.

Sommerferie 2008. Spent, sommerfugler i magen, litt uro, mye fryd og forventning. Lisboa, Portugals hovedstad er målet. Det er varmt når vi forlater Gardermoen, Norge med TAP, portugisernes eget flyselskap. Tap skal berømmes for nydelig service, gratis mat og drikke.

Det er kveld når vi ankommer, og en byvandring i kvelden er ikke så dumt. En egen  stemning råder. Det er varmt. Det er 23.juni.

Vindushopping i Lisboa, på Rua Augusta. De står absolutt ikke noe tilbake for moten her nede.

Det siger mot kveld i Lisboa. Gatene er ganske folketomme. Vi kan treffe på en og annen turist. Det er uvant for oss med slikt kveldsmørke nå. Hjemme er det så lyst. Vi går gågaten nedover mot triumfbuen. Et lite miniparisisk monument. Jeg tror arkitekten ble inspirert av Paris sin Triumfbue, akkurat som elevatoren vi så i forrige bilde, var inspirert av Eiffeltårnet. Så var da også arkitekten elev av Eiffel himself.

Uskarpe bilder er jeg ikke glad i, men vil så gjerne vise stemingen..Hva synes dere? Skal man likesågodt være konsekvent og kassere alle uskarpe bilder? Er det i det hele tatt noe å vise frem?

Portalen sett fra det store torget på andre siden. Praca Comercio.

Det er så utrolig mange flotte og mektige skulpturer og monumenter overalt i denne fascinerende byen.

Og flotte hus og fasader. Eksotisk by night. Vi er like ved Alfama. Lisboa er bygd over flere høyder eller små åser, og inndelt i flere bydeler. Men byen er ikke så veldig stor, og det går fint an å rusle mellom områdene med gode sko, vel og merke.

Dagen etter våknet vi til strålende sol og passe godt varmt vær. Vi bestemte oss for å gå til fots opp til borgen; Castelo de Jorge. Man kunne ta trikk oppover, men så bratt som det var, ville hvertfall jeg heller gå.

I motbakke blir det fort varmt, og tenåringene slurker i seg en deilig iskald cola før vi tar toppstøtet.

Det er mye vakkert å hvile øynene på mens vi går. Blomster, fasader, folk.

Her er vi oppe, og vi gir oss først en oversikt over byen.

Man kan se byen fra alle kanter, samt sjøveien. Portugal var en kolonimakt i sin tid, og en sjøfartsnasjon. Innfarten hit var viktig.

Borgen er stor og det er litt å se her.

Vi blir liksom ikke helt mette på å studere utsikten.

Så vandrer vi til borgens høyeste områder. Det er bratt, ja.

Portugals flagg vaier friskt i vinden.

Min mellomste slapper av. Som da han var barn skal kantene utfordres. Det gir meg fortsatt nerver, men så lenge han ligger støtt her, så går det enda bra. Værre er det når han og broren begynner å balansere på kantene.

Skulpur av en eventyrer.

Da er vi på vei nedover igjen. Vi passerer typiske slitte og fargerike hus med fliser i forskjellige mønstre. Graffity pryder også mange vegger her nede.

Klær henger til tørk, og legg merke til den fantasifulle torsoen med blomsterprakt på veggen der.

Da er vi ned i Baixas gater igjen. I neste innlegg skal vi besøke Bairra Alta og Sintra. Takk for følget.

AddThis44 KOMMENTARER

Arkitektur er spennende! Fine bilder fra Lisboa, gleder meg til mer:)

Ha en super helg, Arte!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Smultron on september 13, 2008
at 7:06 pm

Flotte bilder. Har vært der selv. Bor egentlig i Portugal, men i nord, i Braga. Også en by med flott arkitektur, særlig barokkkirker.Du vet vel at “arte” på portugisisk betyr kunst.fred46Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

fred46 on september 13, 2008
at 7:13 pm

Fine bilder fra Portugal gleder meg til flere innlegg fra deg og Portugal ;)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Pdyqf on september 13, 2008
at 7:17 pm

Tusen takk- og i lige måde, Smultron! I morgen skal jeg legge inn resten av første del.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 13, 2008
at 7:28 pm

Tusen takk for hyggelige ord! Hvordan er det å bo i Portugal? Det virker deilig avslappet der ende. At Arte betyr Kunst, skjønte jeg vel mer eller mindre ..da det sto Arte overalt der ende… Nice-.;)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 13, 2008
at 7:29 pm

Tusen takk. Dette var bare de første få bildene–og mange flere skal det bli! Ha en hyggelig aften. Nå skal jeg på kino.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 13, 2008
at 7:30 pm

Stemingsfulle bilder, både de skarpe og de uskarpe! :)Jeg synes de uskarpe har livets rett, de er med på å male stemingen!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

carpe50 on september 13, 2008
at 7:49 pm

Takk skal du ha, Carpe! :) For din mening og din kommentar! Det blir mer når dagen lir utpå.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 1:51 am

Lisboa. Dit har jeg alltid hatt lyst til å dra. Liker meg i sydligere strøk :-)Ser du spør om store eller små bilder. Jeg tar meg til rette. Frekk som jeg er. Og sier hva jeg synes. De store er bedre. Man får mer detaljer. Mye finere.Skulle jeg valgt små ville jeg hatt en lysere bakgrunn på selve bloggen. Da slipper man den hvite “rammen” rundt bildene. De dukker i hvert fall opp på min skjerm. Vet ikke om alle får det.Flotte bilder forresten. Er det en liten hobbyfotograf som utfolder seg? Man kan se at du har gjort det før :-)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Emma on september 14, 2008
at 2:09 am

Hei Emma! Takk for tilbakemelding. :) Ja, ejg har da holdt på en stund med foto, ,men nå har jeg både ny datamaskin og nye programmer som skal testes..og også nytt kamera.Tidligere har jeg lagt inn bilder så store som de kan bli. Det kan du se av tidligere innlegg. Ulempen er at de tar sin tid å laste inn.Bakgrunn og stil på bloggen skiftet jeg i går..jeg leter meg litt frem nå. Er lei av den gamle..De hvite rammene kommer av det programmet jeg tester på resizing. Jeg liker ikke de hvite rammene, og håper jeg finner et proream som kan resize uten at det blir slik. Kanskej bør jeg ta en lysere bakgrunn inntil jeg finner et program jeg er fornøyd med..Takk skal du ha!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 2:15 am

Skulle gjerne gitt deg noen tips om gode bilderedigeringsprogrammer, men det eneste jeg har prøvd er Photoshop til PC.Nå bruker jeg Mac og har ikke behov for noe annet enn iPhoto. Den synes jeg er genial :)Som en foreløpig løsning kan man sette både bakgrunnsfargen og stilarket på hvitt. Da vil ikke rammene vises. Aberet er at selve bloggsiden fremstår litt kjedelig. Dog, med mange bilder i innleggene vil det skape liv uansett.Nei. Har du sett. Nå plaprer jeg meg avgårde igjen. Som vanlig. Fort gjort når man blir litt engasjert. Og foto og fotoreportasjer fascinerer meg. Og da går slurva i ett. Beklager.

Ha en god natt, Artemisia :-)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Emma on september 14, 2008
at 2:44 am

Nisselue ble inspirert til å prøve fler bilder uten skarphet. Ja.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

nisselue on september 14, 2008
at 4:48 am

Jeg gleder meg også til fortsettelsen!Så spør du om forskjellige ting, blant annet om størrelsen på bildene. Jeg forsøkte meg fram litt jeg også, men falt tilbake på det “gamle” mønsteret jeg har fulgt hele tiden. I hovedsak foretrekker jeg å kunne se hele bildet på skjermen uten å måtte scrolle. Det går bra dersom høyden ikke er særlig mye mer enn 600px. Velger da gjerne 450px i bredde. Men dette er bare hva jeg foretrekker.Med hensyn til uskarpe bilder sletter jeg de fleste, men går ikke av veien for å legge dem ut dersom de viser noe spesielt eller formidler en god stemning. Synes disse så absolutt kan passere. De oser jo av stemning og viser samtidig flott arkitektur!Og som sagt.. gleder meg virkelig til fortsettelsen :) )

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Inger Johanne on september 14, 2008
at 11:08 am

hei Arte – venta på disse….jeg synes variert størrelse kan virke bra i et innlegg med flere bilder….uklare bilder – jeg la selv ut slike bilder fra Bryggen….:)) noen ganger må man….Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

btidag on september 14, 2008
at 12:02 pm

Hei Emma!Jøss, så du har Mac. Det har jo jeg også..og da er det ikke så mye å velge i av gratisprogrammer. Jeg har Photoshop Elemets for Mac- men jeg skjønner enda ikke så mye av den..iPhoto er flott til enkel redigering av bilder, men jeg får ikke til å resize bilder der. Gjør du?Ha en fin søndag!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 3:18 pm

Så gøy, da..betyr at du syntes de kunne passere. Ja.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 3:18 pm

Tusen takk Inger Johanne.I de bildene jeg har lagt ut her- så er de resizet til 600×480. Jeg synes de i stående stiling blir litt små. Så jeg skal prøve litt større. Før når jeg la inn bilder, så resizet jeg dem på kompaktkameraet for å få de inn gjennom VGB- så de var i utgangspunktet ganske store- og litt trege å laste inn.Når jeg lærer meg Photoshop, så slipper jeg vel den hvite ramma også, tenker jeg.Interessant at du og flere synes uskarpe bilder går an i en gitt sammenheng.. Kurslederen på fotokurset i sommer gjorde også det en sjelden gang- hvis han laget bilder til en lysbildeserie for eksempel..så kunne det hende at noen bilder som ikke var helt bra, ble med fordi de passet inn–

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 3:24 pm

P.S. Og nå da jeg har 13 tommer skjerm på min macbbok så ser jeg godt poenget med å ha bildene så små at man slipper å scrolle…Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 3:25 pm

Så bra da, at du har venta mener jeg…nå skal jeg bryte med på å gjøre ferdig første del. :)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 3:26 pm

# 6 ArtemisiaMarker bildet, Arkiv >Eksporter, så finner du det. Eller Shift+Cmd+E.Jeg tror det skal være en mulighet for å velge alle bildene. Og ikke bare ett og ett. Men det skal jeg ikke si for sikkert. Det har jeg aldri prøvd selv.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Emma on september 14, 2008
at 3:37 pm

Kan man eksportere til bloggen der? Har gjort det til Facebook, men da med bare et og et bilde, Noe galt med funksjonen..Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 4:32 pm

dette ble flott, Arte…..det gjør seg med forskjell i formatene…ser du er på FB….Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

btidag on september 14, 2008
at 4:37 pm

Tusen takk, BT.:)Er du på FB også? Addes?Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 4:50 pm

# 10 ArtemisiaDet med bloggen er jeg veldig usikker på. Jeg er helt ny her. Ikke kjent med funksjonene i det hele tatt. Og har enda ikke forsøkt meg på bilder.Men det er ikke verre enn å prøve :-)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Emma on september 14, 2008
at 5:04 pm

btidag on september 14, 2008
at 5:09 pm

Artemisia on september 14, 2008
at 6:25 pm

Du kan sende meg ditt navn på mail. Klikk på mail under profilen. Så kan jeg søke deg opp, og adde deg..??Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 6:25 pm

Hei igjen!Ja, Emma . du kan bruke Eksporter til resizing både til fil og til websider, og lagre det i en egen mappe. Bildene gikk glatt inn her nå..Nice! (så hadde jeg mye møye til ingen nytte..haha..sånn er det..)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 6:34 pm

Dette blei en tur på gjennkjennelsens stier for meg Arte ;) ) Kjempenydelig flashback ;) ) Takk ;)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

missinglink on september 14, 2008
at 6:42 pm

Hei…så hyggelig da! Når var du i Lisboa? Herlig by, ikke sant..?Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 6:45 pm

btidag on september 14, 2008
at 6:45 pm

Jeg var i Lisboa i -77 -78 -80 -84 -86-90 -91 – 94 -97 – 2000 2003 2005 2006 ;) )))hæhæhæhæhæhæ som du spør får du svar ;) ))Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

missinglink on september 14, 2008
at 6:51 pm

Jøssemeg, Grethe! Ja, da er du godt kjent der. Jeg har flere bilder, de kommer–kanskej en del etter Himmelblått, og før jeg legger meg…Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 6:55 pm

Da sjekker jeg mailen..før jeg ser Himmelblått.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 6:55 pm

Meeget bra fotoreportasje! Lisboa har tydeligvis mye å tilby. Vi har reist en del, men altså aldri i Portugal. Det nærmete måtte i så fall være en tur til Madeira for en del år siden. Men det blir liksom ikke helt det samme.. :-)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Dag Eigil on september 14, 2008
at 9:01 pm

Heisan! Takk skal du ha for ros.:) Portugal og Lisboa forsåvidt, er absolutt et land jeg kan tenke meg å besøke igjen.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 9:15 pm

# 12 ArtemisiaSå fint at du fikk det til :-)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Emma on september 14, 2008
at 9:21 pm

Ja, og takk for at du fikk meg til å teste ut funksjonen igjen. Nå går det lekende lett, tror jeg..man kan ta mange bilder av gangen og resize. Bruker den på fil…Nå er jeg spent på hvordan bildene blir i bloggen. Skal begynen å legge inn nå.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 9:43 pm

Se her var resten, og som jeg antok ville jeg ikke bli skuffet.. tvert imot. Flott innlegg og morsomt å se bilder fra mange av de samme stedene Rikke fotograferte. Rart å tenke på at dere var der på samme tid :) .Så liker jeg denne nye bakgrunnen din veldig godt, og mye bedre enn den rød du hadde sist. Denne “stjeler” ikke noe fra bildene dine heller.. rolig og behagelig for øyet.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Inger Johanne on september 14, 2008
at 10:39 pm

Tusen takk, Inger Johanne! Det var hyggelig å høre fra deg. Rikke, hvem er det? Datteren? Nevnte du det under bloggtreffet i Oslo, ? Synes jeg husker noe om det..Det å finne rett bakgrunn er en utfordring, ja. Ønsker en bakgrunn som får bildene frem istedet for å stjele fra dem. Og det er bra hvis jeg lyktes med det.:)Har lagt ut del 2 også, og skal nå igang med del 3. Har krympa bildene så det er bare å få dem inn.En god kveld til deg, Inger Johanne! :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 10:49 pm

Jeg er så glad i sånne reisereportasjer, og dette var også et veldig flott innlegg.Tusen takk for titten, kjempehyggelig :O))Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

LarienCarnesir on september 14, 2008
at 11:03 pm

Så flott at du likte det! Takk for besøket, velkommen igjen og ha en god kveld, Larien.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 14, 2008
at 11:41 pm

Disse har jeg ventet på lenge, og det var flotte. Nydelige farger og gode bilder og det hender at også jeg tar vare på uskarpe bilder, men de fleste går i dunken.Trenger forresten ny laptop og vurderer Mac, men de er jo så himla dyre. Om utvalget programmer er dårligere er det jo litt upraktisk. Er du fornøyd?Nå iler jeg over til del 2Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Riskymor on september 24, 2008
at 7:37 pm

Tusen takk, Risky! Artig at du likte bildene, da..:)Ja, jeg er fornøyd med Macen- veldig klare bilder her, og kjekt bildeprogram som er med. Man kan laste ned det meste man trenegr av programmer for mac også- på download.com , blant annet messenger,med mer… Jeg synes det er nydelig at den er så stille…Man trenger bare litt tid å venne seg til den..Jeg kunne tenkt tenkt emg en MacBook Pro, som er større enn MacBooken. Men den er dyrere—Vil noen bytte med meg, så hyl ut. Betaler et mellomlegg selvsagt!

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on september 24, 2008
at 11:12 pm



Om Artemisia

Kvinne midt i livet. Reiseglad. Glad i god litteratur, fjellturer, urter, foto og musikk. Liker å skrive. Åpen og nyskjerrig på mye mellom himmel og jord.
Dette innlegget ble publisert i Portugal, Utland og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

