Gran Canaria- Puerto de Mogan

av | januar 1, 2009  Rediger

Artes debut på Gran Canaria. Del 1. Puerto de Mogan.

Flyskrekken ble kastet på havet, da jeg bestillte en siste-liten-tur til Gran Canaria 13.desember. Aldri har jeg reist så langt, sittet så lenge i fly- og det til og med alene. Jeg hadde ferie tilgode og en grei sjef, så dette lot seg gjennomføre.

Anledningen var min nevø som hadde flyttet til Gran Canaria sammen med sin lille famlie i løpet av denne høsten, og de hadde invitert meg nedover. Min nevø hadde sendt meg link til solfaktor.no med fristende tilbud, og tanken slapp meg ikke. Jeg hadde is i magen, ventet og slo til på et tilbud til 1000 kr tur/retur for fly Værnes-Gran Canaria, uka før jul.

Jeg måtte betale 140 kr for mat på flyet, som jeg forhåndsbestillte, og transfer kommer jo i tillegg. Det jeg ikke fikk beskjed om var at bussen måtte bestilles på forhånd. Jeg ringte til Apollos servicesenter der nede da jeg var hjemme , og en fyr der sa at jeg bare måtte finne deres guide på flyplassen, og så skulle det ordne seg med plass på bussen. Men det fikk jeg ikke, – for det var fullt, sa guiden ,- da jeg fortullet, sto der nede. Jeg så tilfeldigvis en fyr med et skilt med Anfi del Mar- og jeg styrtet til ham og fikk plass med deres minibuss. Jippi! Til en pris av 20 EURO; det samme som de andre charterbussene tok. I mørket tok bussen meg gjennom fremmede landskap på motorvei som man kunne kjøre i opptil 140 km timen helt lovlig, noe som ga meg sug i magen. Landsbyer med hotellrekker for forbi, og plutselig så jeg en hel bukt med lys blinkende som et stort smykke slik at jeg gispet. Det var utrolig vakkert, og jeg tenkte at det måtte være Anfi del Mar. Det var det. Vi kom velberget frem, og der ble jeg møtt av samboeren til min nevø.

Min nevø jobber som selger der nede, og hadde søndagen fri. Vi leide bil og dro til Puerto de Mogan, en skjønn liten fiskerlandsby ca en halvtime fra Patalavaca, like ved Anfi del Mar.

Her kommer noen bilder.

Dette er på veien til Puerto de Mogan fra Patalavaca. En av mange skulpturer som preger rundkjøringene der nede. Akkurat denne ligger i Patavalaca, der bilen ble leid for 25 EURO for en dag. Bensin kommer i tillegg.

Flotte fjellformasjoner langs veien.

Vakre Puerto de Mogan med sine hengende hager, små trange gater og pittoreske bygg. Her kjente jeg en utrolig ro ved å gå omkring. Her fantes ikke stress.

En vakker veggskulptur i en liten gate.

Palmer med kokosnøtter og vandrende turister.

Min nevø og en eldre mann på en av de mange broene i den lille landsbyen.

Et lite sitrontre i en hage ved marinaen.

Massevis av seilbåter og fiskebåter gir et vakkert syn for øyet.

En vandring blant de små elegante butikkene. Her er http://www.canarycotton.com med sine flotte designerklær i lekker bomull. Vi orket ikke å prøve noe, men det var mye her jeg kunne ha tenkt meg. Ikke så veldig billig, men heller ikke veldig dyrt.

Vi vandret over nok en bro og kom til den lille fine stranden.

Byen kalles ikke «Lille Venezia» uten grunn.

Min nevøs lille datter gleder seg over en lekeplass like ved stranden.

Min nevø på lekeplassen ved stranda.

Denne baren så spennende ut, men jeg var ikke der inne.

I det samme smuget.

Like ved der vi har parkert bilen ligger noen båter på land. Hvem andre enn Artemis ligger her….? Av en annen blogger, fikk jeg vite at denne båten skal roes over til Barbados, av 14 gærne gutter. De skal slå egen rekord. De dro den 4.januar. Les mer om turen på Randis Blogg her.

Vi bestemmer oss for å kjøre litt opp i de gamle landsbyene mot fjellene i Mogan. Her er en vindmølle, og eldre menn sitter og mimrer ved mølla.

Utsnitt fra det samme bildet.

Utsnitt fra fjellene. Jeg skulle gjerne ha gått turer her, men det ble ikke det denne gangen.

Samme område. Du kan se trær på toppen av fjellene. Her skal være et naturreservat med pinjeskog og mer.

Kan du skimte korset der oppe?

Vi rekker ikke mer i dag, så vi snur snuten hjemover. Men området frister til en senere utforskning.

Fjellområdene på Gran Canaria har vært mye brukt til locations for westernfilmer.

Flere bilder kommer senere, fra både Anfi del Mar, Maspalomas og noe fra Arguinenguin. Følg med.:)

Jeg skal følge med, Arte! Herlige bilder som varmet en frossen sjel her nord…Og et riktig godt nytt år ønsker jeg deg:)

Smultron on januar 1, 2009
at 8:11 pm

Tusen takk, Smultron! Godt du fikk litt av varmen…:) Godt nytt år til deg også.:)
Artemisia on januar 1, 2009

at 9:00 pm

Heldig du som fikk deg en tur til Gran Canaria Arte.Flotte bilder fra et fint sted.

Breiflabben on januar 1, 2009
at 9:26 pm

For noen fantastisk vakre bilder! Minner for livet, vil jeg tro.

Tabris on januar 1, 2009
at 9:28 pm

Takk for at jeg fikk være med deg på denne fine tusen i bilder og flott reportasje .godt nytt år til deg også ;) )

Pdyqf on januar 1, 2009
at 9:28 pm

Flott reportasje du viser her, selv om jeg aldri har hatt lyst til å reise til noen av Kanariøyene før fikk jeg nesten lyst til å sjekke ut Puerto de Mogán.Godt Nyttår til deg :)
Risky on januar 1, 2009

at 10:28 pm

Tusen takk for supre bilder fra Gran Canaria, bilder å kose seg med for oss som sitter i januarkulden og ser på.Masse gode nyttårsklemmer fra Blondie. :-)

Starlett on januar 1, 2009
at 10:30 pm

Tusen takk, Flabben.:) Ja, det var fint der, ja..og deilig klima.

Artemisia on januar 1, 2009
at 11:45 pm

Tusen takk, Tabris! Så hyggelig at du stakk innom bloggen min.:) Ja, det skal nok gjentas- e tur dit. Så mye jeg ikke rakk å se..

Artemisia on januar 1, 2009
at 11:46 pm

Tusen hjertelig takk, og et godt nytt år ønskes deg også..:)

Artemisia on januar 1, 2009
at 11:47 pm

Tusen takk, Riskymor.:) Jeg har heller aldri hatt lyst til å dra til en slik typisk Syden-plass, men ble da også veldig positivt overrasket. Særlig fordi det er mye å se utenfor allfravei, fjellturer å gå, historie å utforske, deilig klima, bra for helsa, livgivende sol etc etc..Denne lillle byen kunne jeg nok besøkt flere ganger- bare nytt roen, stillheten, det stille livet..Godt nytt år til deg også.:)

Artemisia on januar 1, 2009
at 11:49 pm

Tusen takk til deg også Starlett-Blondie for veldig hyggelig kommentar!Mange nyttårsklemmer til deg også.:)Artemisia on januar 1, 2009

at 11:50 pm

Jommen har vi gått på de samme stier! :)Her er mine innlegg fra samme by:http://www.vgb.no/149...http://www.vgb.no/149...http://www.vgb.no/149...

åå.. jeg savner å være der!

Timeshare har du kommentert, men jeg linker denne inn likevel siden vi også var innom Anfi del Mar..

http://www.vgb.no/149...

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

carpe50 on januar 1, 2009
at 11:58 pm

Hei Carpe! ja, det har vi– det komemr flere fra meg også, og sikkert noe du kjenner igjen da også.Greit at du legger ved linker, så får vi ting litt samlet her også.Ja, jeg har hvertfall svanet Gran canaria etetr at jeg kom hjem..Gjett om! Har vært på biblioteket og lånt meg flere bøker om øya.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on januar 2, 2009
at 12:03 am

SUUUUUUGER varmen til meg! :) Ser helt deilig ut med sol og varme nå!! :) Litt spenning på starten av ferien, men det ordnet seg til slutt heldigvis! Det gjorde nok godt med disse dagene sånn rett før jul, tenker jeg!Ha et riktig godt nyttår!Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

mairmog_8 on januar 2, 2009
at 12:06 am

Tusen takk for besøket, Mairmog! Ja, den varmen og sola betyr så mye….:)Et riktig godt nytt år til deg.:)Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on januar 2, 2009
at 12:10 am

Hei ArtemisiasTakk for hilsen på bloggen min!Masse fine bilder du har fra Gran Canaria. Har sett etter om jeg er “fotomodell” på dine bilder fra PdMogan, men det ser ikke slik ut.I dag har jeg skrevet et innlegg om båten “din”. Den har nå forlatt GC og du kan lese om den her:http://sollerlover.bl...Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Randi on januar 12, 2009
at 12:00 am

Heisan Randi!Så hyggelig at du stakk innom her da.:)Artig at du likte bildene- du e r jo lommekjent ehr har jeg forstått.Skal inn å lese om båten.:)Ha en fin uke! :)

Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on januar 12, 2009
at 12:04 am

Flotte bilder! Anfi er uten tvil et av de beste ferieanleggene i Europa.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Anfi del Mar on november 25, 2009
at 3:35 pm

Hei Anfi del Mar: takk for rosende ord! Ikke vanskleig å ta fine bilder, når der er så skjønt der nede.:=)Ønsker meg nedover igjen..blir helt sjuk av å se bildene her jeg sitter med tungsinnet i mørketia her hjemme.Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

Artemisia on desember 6, 2009
at 1:06 am

Om Artemisia

Kvinne midt i livet. Reiseglad. Glad i god litteratur, fjellturer, urter, foto og musikk. Liker å skrive. Åpen og nyskjerrig på mye mellom himmel og jord.
Dette innlegget ble publisert i Spania og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

